Subscribe to Diggly

چند وقت پیش بود که اولین مطلب رو درباره کپی رایت فارسی نوشتم اما متاسفانه استقبالی نشد . بگذریم از اینکه همه می دونیم کپی رایت خوبه و لازمه و حق و حقوق نویسنده و خلق کننده مطلب رو حفظ می کنه . امروز می خوام در باره باگ های کپی رایت صحبت کنم . خوب یه کم عجیبه که کپی رایت باگ هم داشته باشه ! نمی دونم دیگه اسمی بود که من برایش انخاب کردم. باگ های کپی رایت ! خوب پس با این سوال شروع می کنیم باگ های کپی رایت چه چیزهایی کسانی هستند؟
برخلاف سایر باگ های نرم افزاری این باگ ها جان دارند و به همین دلیل از ویژگی های خاص خودشون پی روی می کنند مثلا اغلب آنها از اینترنت اکسپلورر استفاده می کنند ، وبلاگ هایی در زمینه آی تی دارند اما از آی تی چیزی نمی دانند و فقط جو نوشته های دیگران آنها را گرفته است ، می دانند کپی رایت مهم است اما به اندازه اهمیت آن در مطالبشون از کپی رایت استفاده نمی کنند . خود را پلیس کپی رایت در اینترنت می دانند بنابراین هر مطلبی را هر جایی که می خوانند و اثری از منبع نمی بینند بلافاصله طرف را دزد می نامند. این باگ ها آفت جامعه مجازی محسوب می شوند. معمولا آفت را با استفاده از وسایل مختلف از بین می برند اما ، چون این باگ ها از ویژگی بسیار خاص ایرانی بودن (متاسفانه) پی روی می کنند ، نباید آنها را از بین برد. آنها را باید تربیت کرد و آداب زندگی مجازی را به آنها آموخت.

باید به آنها آموخت که هر فردی لزوما سطح فکری شما را ندارد و قطعا افرادی هستند که بتوانند چیزهایی خلق کنند که شما در فکرتان هم نمی گنجد . وقتی مطالب آنها را می خوانید لذت می برید و با خود می اندیشید که امکان ندارد خودش نوشته باشد!!! بنابراین به او تهمت دزدی می زنید فقط به دلیل اینکه توانایی نوشتن چنین مطالبی را ندارید.
این افراد چون برداشتی سطحی از کپی رایت دارند و فقط می خواهند چیزی گفته باشند ، معمولا از خود اثری (ایمیلی ، اسمی ، آدرسی) به جا نمی گذارند.
خدمت این باگ های عزیز بگم که خداشاهده می دانم تقصیری ندارید ، محیط اطراف شما را به باگ تبدیل کرده اما بیایید دو سه تا مطلب رو اینجا با هم مرور کنیم:

  1. وبلاگ نویسان دسته های مختلفی دارند ، بعضی خلاق (به معنای خلق کننده) ، برخی مترجم و برخی هم اطلاع رسان هستند. به وجود دسته اول اهمیت بدهید و فکر نکنید دسته دوم و سوم شامل تمامی وبلاگنویسان می شوند. این روزها برای پیشرفت به خلاقیت و وبلاگ نویسان خلاق بیش از دسته دوم و سوم احتیاج است. انسان ها و وبلاگ نویسان خلاق وجود دارند پس لطفا به جای اینکه در ذهن خود آنها را دزد بنامید ، واژه خلاق را جایگزین آن کنید. شما می توانید درباره نوشته هایی که به نظرتان مشکوک به رعایت نکردن قوانین کپی رایت هستند جستجو کنید و اول مطمئن شوید طرف مطلبی رو از خودش ننوشته و بعد حرفی را بزنید .
  2. اگر مطلبی دیدید که منبعش جای دیگست و منبع ذکر نشده ، بلافاصله قبل از هر حرفی نوشته های دیگر آن نویسنده را بخوانید و ببینید در آنجا منابع را ذکر کرده یا نه. ذکر نکردن منابع ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد مثل مسدود بودن منبع از طرف ISP نویسنده.
  3. با احتیاط نظر خود را درباره رعایت نکردن قوانین کپی رایت در وبلاگ نویسنده بنویسید ، شاید دلیل موجهی باشد که شما از آن بی خبر باشید.

به هر حال از نظر من کپی رایت از اصول اولیه جامعه مجازیست و رعایت کردن آن واجب . این را هم می دونم رعایت نکردن کپی رایت واقعا عین دزدیست ، اما متاسفانه در ایران شرایط در بعضی جاها حکم می کند که آن را رعایت نکنیم. خوشبختانه این شرایط تا کنون برای خود من به وجود نیامده و در تمامی مطالبی که نوشتم کپی رایت را رعایت کردم . حتی اگر مطلبی را از خودم نوشته باشم و چیزی راجع به آن مطلب را از منبعی یاد گرفته باشم ، آنرا ذکر کردم. هر چند که مدتیست از جاهای دیگر نمی نویسم و ترجمه نمی کنم.