Subscribe to Diggly

چند وقت پیش از گوگل شنیدیم که به دنبال استخدام ایرانی های مقیم کانادا و آمریکاست . بسی خوشحال شدم چون این کار یعنی گوگل به زبان فارسی و فرهنگ بومی ایران می خواد اهمیت نشون بده و احتمالا شاهد پروژه های بومیزه شده ( این اصطلاح رو از خودم در آوردم منظو بومی شده بود) خواهیم بود . اما خوب این وسط دو سری ایرانی وجود دارد ، ایرانی هایی که واقعا مقیم آمریکا و کانادا هستند که هیچ می روند و کار خودشان را می کنند یا استخدام می شوند یا نمی شوند. اما من برام جالبه بدونم که وقتی گوگل می گه ایرانی می خوایم یعنی یا فارسی زبان می خوایم یا انسان با فرهنگ ایرانی . خوب حالا گوگل اون ور دنیا چه جوری می خواد فرهنگ اصیل ایرانی رو تشخیص بده ؟
به همین دلیل عده دیگری به نظر من وجود دارند که با استفاده از هوش خودشون از این موقعیت استفاده می کنند . آنها افغانی ها هستتند.
یک افغانی وارد گوگل می شود :

افغانی : تق تق تق !
گوگل : ?..what the
افغانی : مو ایرانی هستِم خواستار کار در گوگلیم.
گوگل: oh damn it he is speaking farsi . please come in  
[در این هنگام کارمند گوگل اصغر را که در گذشته در گوگل استخدام شده صدا می زند و از او برای مصاحبه با افغانی ایرانی نما طلب یاری می کند ].
اصغر :داداش شما ایرانی هستی؟
افغانی : بله
اصغر : شغلت چی بود در ایران؟سوابقت رو بگو ببینم.
افغانی: ها مو تو کار ساختمان بودیم.
اصغر : معمار بودی؟
افغانی: عزیز مو تو کار "ساختمان داده" (data structure) بودیم.
اصغر : آهان بله.بنا های تاریخی ایران را نام ببر
افغانی : ش . م . ر
اصغر : ببخشید؟
افغانی : شوش ، مولوی ، راه آهن
.....
بقیه این مصاحبه پشت درهای بسته انجام شد اما من دیدم این آقای افغانی چند تا از دوستاش رو هم با خودش آورده بود و پشت در وایساده بودند . حتما شما هم می خواید از نتیجه این مصاحبه با خبر بشید ، خوب اشکالی نداره بفرمایید این هم ایرانی هایی که در گوگل پس از این مصاحبه استخدام شدند :


متاسفانه اصغر پس از سالهای سال زندگی در آمریکا چیز زیادی از زبان و لهجه فارسی و فرهنگ ایرانی به خاطرش نمی آمد.

15 نظر:

ITLine

اولا که اینا هندین دوما اینکه با این اوضاعی که پیش میره احتمالا ما بادی تا چند وقت دیگه خودمون رو به جای افغانی جا بزنیم

Sepehr

دکتر جون در جریان هندی بودنشون هستم . عکس های بیشتری هم بخوای ازشون دارم . :دی قصدم مزاح بود

Anonymous

خیلی جالب بود. اول که نگاه کردم من هم فکر کردم افغانی هستند. البته زیادم عجیب نبود:)

به مطلبتون در مطلب مرتبط خودم لینک دادم. ممنون
http://1fathi.wordpress.com/2007/12/22/qualityrater/

Anonymous
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous

هی ایرانی --یا با لهجه‌ی تهرانی، ایرونی--
تو خیال می کنی کی هستی؟ خیال می‌کنی خیلی مدرن ای و یک وبلاگ زپرتی و گوگل ‌ـ‌گوگل کردن می‌خواهی بگویی از افغان‌ها بهتری؟ به‌فرض هم که این‌ها که عکس‌اش را گذاشته‌ای افغان‌اند خب، که چی؟ خیال می‌کنی آن ایرانی‌ها که در کانادا و امریکا زندگی می ‌کنند کجا کار می‌کنند؟ همه‌شان در گوگل و یاهو و مایکروسافت اند؟
می‌دانی جانم شما ایرانی‌ها بعد از آلمان‌ها --و یا شاید آلمان‌ها بعد از شما-- نژادپرست‌ترین انسان‌هایی هستید که که تاریخ بشریت به چشم خود دیده است. این یکی را با اطمینان می‌گویم. باز هم آلمانی‌ها که دست‌کم تعداد هنرمندان و فیلسوفان‌اش بیش‌تر از تمام ایرانی‌ها ست. می‌خواهم از خودت بپرسم: ایرانی‌ها به چی خودشان افتخار می‌کنند؟ چه شق‌القمری کرده‌اند؟ که این طوری حرف می‌زنی؟
حیف من که تمام عمرم را در کشور شما گذراندم و حالا که آمده ام به کشور خودم، هر وقت که از شما بد می‌گویند یا لهجه‌ی ایرانی را مسخره می‌کنند، از شما دفاع می‌کنم.
شما ایرانی ها بهتر است به طالبان اسلحه ندهید و به تروریست‌های عراقی کمک نکنید، دیگر از شما انتظاری نداریم.
ببینم آن قدر مدرن هستی که طاقت‌اش را داشت باشی که این حرف ‌ها را بگذاری کنار آن چرندیات‌ات ‌. اگر واقعا گوگلی باشی که این کار را می‌کنی؟ چون مدیران شرکت گوگل انعطاف پذیران مدیران‌اند. حالا ببینم تو هم هستی هی گوگلی ایرانی!

Sepehr

فتحی جان ممنون :)
و جناب آقایی که اسمی از خودتون نبردید!
ببین رفیق ممنون از اینکه از ایرانی ها دفاع می کنی . اما اگر احساس می کنی این دفاع کار درستی نیست وقت خودت رو تلف نکن. من شما رو نمی شناسم و علاقه ای هم به پاک کردن نظری که دادید ندارم چون وقت گذاشتی و مطلب من رو خوندی . من قصدم مسخره کردن نبود . اگر می خواستم کسی رو مسخره کنم مقدمه اول رو نمی نوشتم و یه راست می گفتم افغانی وارد گوگل شد . هدف بیان کردن این موضوع بود که اگر گوگل قصد داشته باشد از خاصیت فارسی بلد بودن یا فرهنگ ایرانی داشتن یک ایرانی استفاده کند گمان نکنم بتواند بهترین ها را انتخاب کند.
در مورد اسلحه و این چیزا هم نمی دونم اینا چیه که نوشتی ! اینجا جای این صحبت ها بود؟
در آخر بگم که شما وبلاگ من رو به عنوان وبلاگ یک ایرانی خوندی ، حتما ایرانی های بهتر از من بسیار زیادند درست نبود به دلیل نوشته های من همه ایرانی ها رو خطاب قرار بدی.
خدا نگهدار و موفق باشی

Soroush

مجددا سلام
من سروش رسولی هستم و ساکن کابل. نام‌ام را نوشتم ولی امروز اینترنت چند بار قطع و وصل شد.
از این که عصبانی شدم، مرا باید ببخشید. ولی حق داشتم. خود‌ـ‌ات یک بار دیگر این نوشته‌ات را با دقت بخوان و ببین توهین کرده‌ای یا نه. ببین من خود‌ـ‌ام متولد ایران هستم و بیست‌‌وسه سال در آن کشور زندگی کرده‌ام، خوب می‌توانم منظور چنین نوشته‌هایی را درک کنم؛ حتا بهتر از خود‌ـ‌ات می‌توانم درک کنم با چه احساسی این نوشته را نوشته‌ای. این که به کشور‌ـ‌ات علاقه‌مندی به‌کنار، اما حق نداری کشور دیگری را ...بگذریم
این لهجه‌ای که تلاش کرده‌ای ادای‌اش را دربیاوری، مسخره است، ما افغان‌ها این گونه حرف نمی‌زنیم. لابد شما هم مثل خیلی ایرانی‌های دیگر این سوال را روزی از یک افغان کرده باشید که "فارسی را کجا یاد گرفته‌ای؟! دریغ از کمی اطلاعات عمومی در مورد یک کشور همسایه! ما افغان‌ها زبان فارسی را از ایرانی‌ها یاد نگرفته‌ایم، خود ما سده‌هاست که فارسی زبان هستیم.
من اتفاقا موافق نیستم با شما که می‌گویید "گوگل نمی‌تواند در انتخاب یک فارسی زبان موفق باشد" اتفاقا برعکس چون آن‌ها هیچگاه در قضاوت‌شان مملکت و نژاد و مانند آن ها را در نظر نمی‌گیرند، از عهده‌ی این مهم به‌خوبی برمی‌آیند.
مگر شما فقط از روی عده‌ای که در این ایران زندگی می‌کنند، در مورد افغان‌ها قضاوت نکرده‌اید. شاید من اشتباه فهمیده‌ام : "اصغر : آهان بله.بنا های تاریخی ایران را نام ببر
افغانی : ش . م . ر
اصغر : ببخشید؟
افغانی : شوش ، مولوی ، راه آهن " به نظر خودت یعنی چه؟!
و در آخر این با اطمینان کامل می‌گویم این چند نفر که عکس‌شان را گذاشته‌ای افغان نیستند. این را کاملا مطمئن‌ام. شاید پاکستانی و یا هندی باشند و یا جایی دیگر در کشورهای جنوب آسیا.

Sepehr

سروش جان سلام:
عزیز من نمی دونم چرا شما این طوری فکر می کنی حتما من استعداد بدی در نوشتن دارم . ببین دوست عزیز موضوع عدم توانایی گوگل در تشخیص بود و من افغانی ها رو مثال زدم چون آن ها شبیه ترین زبان رو به زبان ایرانی ها دارند. اگه خونده باشی من نوشتم از هوش خودشون استفاده می کنند یعنی اعتقاد دارم که افغان ها انسان های اهوشی هستند و از اینکه نوشتم در کار ساختمان داده هستم منظورم این بود که دیگر دوران کارگری افغان ها در ایران رو به پایان است و به دنبال تحصیلات می روند . در مورد زبان فارسی از آنجایی که افغانستان قسمتی از ایران بوده به نظر من از ایرانی ها این زبان رو آموخته اند.
در مورد اون عکس ها هم نوشتم که هندی هستند . هدف من فقط آوردن یک مثال بود و قصد توهین نداشتم . به هر حال اگر شما بعد از خواندن این توضیحات احساس می کنی به شما یا هر عزیز دیگه ای توهین شده من شرمنده ام و معذرت می خوام

Soroush

مثل این که ماجرای من و شما را پایانی نیست. افغانستان هیچ وقت جز ایران نبوده. چون در گذشته نه ایرانی و نه افغانستان به آن معنایی که امروز وجود دارد بوده است. این کشور ها با این مرز جغرافیایی محصول مدرنیته و خوی استعماری آن بوده است. افغان‌ها هم زبان فارسی را ایرانی ها یاد نگرفته اند. زبان مادری‌شان همین بوده است، چند هزار سال است که بوده است. مردمی که امروز افغان نامیده می‌شود، خود از نژاد آریایی هستند، دوست عزیز. مثل این که به‌راستی از این کشور همسایه کم می‌دانید
بگذریم... قبول کردم این را به قول خودتان به حساب همان استعداد کم‌تان در نوشتن می‌گذارم. من هم اگر حرف بی‌ادبانه‌ای گفتم، عذرخواهی می‌کنم.
زنده باشی

Sepehr

من ادعایی نسبت به دونستن تاریخ ندارم . چون کتاب های تاریخی متاسفانه کم تر خوندم اما در این حد می دانم که افغانستا قسمتی از ایران (پرشیا) بوده و اصلا آن موقع جایی به اسم افغانستان نبوده و زبان فارسی زبان رایج ایران بوده و نوع های دری و پشتو داشته که افغان ها آن را انتخاب می کنند و این گونه نیست که مثل آدم و هوا چیزی را خدادادی داشته باشند.
مراجعه کنید به نقشه های مستدل و ببینید آیا جایی به نام افغانستان وجود داشته یا خیر.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/3c/Persia-Cyrus2-World3.png
البته من اینجا بحث تاریخی نمی خوام بکنم چون اولا اطلاعات درستی ندارم و ثانیا به موضوع مطالبم مربوط نمی شود پس اگر صحبتی بود لطفا در ایمیل.

Omid Nami

سلام,فکر میکنم بحث شما عزیزان در این کامنت ها بجایی نمیرسه و اصلا قرار هم نیست که بجایی برسه.آقای سپهر راستش این مطلب تا نیمه ها برای من جالب بود ولی باید قبول کرد که شما در نوشتار خود قدری شدت در مورد وضعیت افغانها در ایران و لهجه ای که دارند به خرج دادید.
به هرحال من معتقد هستم که در این عصر دیگر نباید در مورد این چیزها بحث نمود امروزه در همه جا بخصوص گوگل دیگر اینکه از کجا هستید و فرهنگ تان کجایی هست مهم نیست البته به استثنای این مورد.پس بیایید به جای این حرفها کاری کنیم که بگویند فارسی زبانان نه ایرانی یا افغانی .به نظر من ایران یا افغانستان برای گوگل مهم نیست همانطور که مالزی و اندونزی برای ما.

Anonymous

nabinam begi "farsi" digeh !!! maim haa !!

http://www.sharghnewspaper.ir/821108/litera.htm#s22653
http://www.sharghnewspaper.ir/841010/html/societ.htm#s349176


dar zemn, hamshahrim, itline aziz, dorost goft , az hamin hala be fekre visaye afghanestan bashim kheyli behtareh.

Anonymous

salam,,,tashakor... in matlab e tanz e shoma ra dar www.farstec.com va dar weblogam www.ardal.blogfa.com(zir hamoon matlab Google iraniaha ra estekhdam mikonad) link dadam,,,

mr.movie

سلام و درود به همه ايراني ها
برادر افغان عزيزي كه ادعا ميكنند افغانستان هيچگاه جزئي از خاك ايران نبوده لطفاً به تاريخ استقلال كشورشان نگاه كنند و ببينند كه براي چه سرزمينشان + پاكستان امروزي از سرزمين ايران جدا شد و بنگرند كه انگلستان با سياست بي نظير خود براي دفاع از بزرگترين مستعمره خود يعني هند اين 2 سرزمين را از ايران جدا كرد كه زماني حدود 490 سال پيش است از اين رو افغانستان در تاريخ تقريباً معاصر ما جز خاك كشور ما بوده و همچنين ما افغانها را هموطن خود ميدانيم همانطور كه امارات متحده عربيه را استان 13 ايران ميناميم در ضمن زبان باستاني افغانها سانسكريت بوده و به هيچ عنوان فارسي نبوده و در زمان پادشاه بزرگوار جهان كوروش كبير افغانستان به خاك ايران ميپيوندد و تا 490 سال پيش هم برادران هموطن ما بوده اند و آن زمان افغانستان بعد از ايلام و مصر بزرگترين و بهترين ساتراپ يا استان ايران بوده است به طوري كه سمرقند افغانستان به عروس شهرهاي ايران و جهان مشهور بوده و اين را در ديوان اشعار مولوي و غزليات شمس ميتوان يافت. برادران افغان لطفاً مستندات تاريخي را مطالعه كنند ما به هموطنان افغان خود ميباليم.

حسن

سلام خدمت تمام برادران ایرانی اینکه ایرانها توهین مکنند به همه معلوم است البته بیشتر ایرانی های با فرهنک هستند که به ملیت کاری ندارند و خوب میدانند که در کشوری که30 سال جنگ بودهااز اثر بی اتفاقی خود ما و دخالت کشورهای همسایه و بی گانه شرایط از این بهتر نمیشه . اینکه افغانستان 500 سال تاریخ داره خیر بلکه 5000سال تاریخ دارد که بنام اریانا یاد مشده که بعدا مهاجرت ها صورت گرفت و چند گروه به سمت غرب مهاجرت کردند که ایران باشد این چیزی که در کتابها دبستان ر ایران ما خواندیم البته من که یک هراتی هستم خودم را افغان نمیدانم چون افغان به معنی پشتون و پشتو زبان ما دری زبانها اریایی هستیم.و ریشه زبان فارسی دری است و نه از افغانستان شروع شده و نه از ایران بلکه از تاجیکستان شروع شده و به دیگر نقاط پخش شده. و تشکر از شما که گفتید به افغانها(اریای ها)میبالید تشکر.