Subscribe to Diggly

رسانه اجتماعی چیست؟ به طور خلاصه و ساده ، رسانه های اجتماعی مکان هایی (مجازی) هستند که در آنها اخبار ، عکس ها ، ویدئوها و پادکست هایی که در سایت های اجتماعی (رسانه ای) به محبوبیت عمومی رسیده اند (به وسیله رای گیری و یا نظرها ویا سایر روش ها) ، نمایش داده می شود.

زمانی که نسل جدیدی در حوزه رسانه متولد می شود ، بهترین راه برای شناختن آن ، مقایسه با دیگر رسانه هاست. شما در خانه تان از چه رسانه هایی استفاده می کنید؟ احتمالا رسانه هایی که نام خواهید برد شبیه به لیست زیر می باشند:

  • روزنامه ها
  • مجلات
  • تلویزیون
  • رادیو
  • کتاب ها
  • CD ها
  • DVD ها
  • عکس ها
  • نامه ها (چه الکترونیکی و چه معمولی)
  • صفحات زرد (Yellow Pages)

حال درباره مطلبی (وبلاگ من) که در حال خواندن آن هستید چطور؟ چه ویژگی هایی در آن می یابید که با رسانه های کهنه ای که در بالا به برخی از آنها اشاره شد متفاوت باشد؟

  1. رسانه های مذکور قابلیت تغییر ندارند. یک روزنامه، حتی اگر یک جامعه به این نتیجه برسد که مطلبی در آن اشتباه است و باید تغییر کند نمی تواند آن را تغییر دهد. اما در مورد ولاگ من ، خیلی راحت و به محض اینکه کسی مرا متوجه اشتباهم کند می توانم نوشته هایم را آپدیت کنم و اشتباهات خود را درست کنم.
  2. شما می توانید با من در ارتباط مستقیم باشید و در مطالبی که می نویسم دخیل شوید ، مثلا یک نظر بنویسید و یا حتی به من فحش بدهید (خودتی) و خیلی چیزهای دیگر. اما با هیچ کدام از رسانه های فوق نمی توانید این کار را انجام دهید وبه طور مستقیم در آن دخیل شوید.
  3. شما می توانید از محبوبیت وبلاگ من و مطالبی که می نویسم به راحتی با خبر شوید. جستجو کنید که چه تعداد افرادی به مطالب من لینک داده اند یا مثلا رتبه من در گوگل یا Technorati چقدر است؟ در بالاترین چه مطالبی از وبلاگ من منتشر شده و چه امتیازاتی گرفته اند؟ من هم می توانم مثلا با Google Analytics لحظه به لحظه آمار وبلاگم را کنترل کنم ، ببینم چند نفر چه مطلبی را خواندند و از کجا به وبلاگ من وارد شدند و چگونه خارج شدند. اما هیچ یک از رسانه های نام برده این ویژگی را ندارند مگر تا مدتی بعد که از آمار فروش و یا چیزهای دیگر متوجه این محبوبیت بشوند.
  4. با این رسانه جدید شما می توانید شما می توانید روی آرشیو من کلیک کنید و مطالبی را که نوشته ام هر زمانی که بخواهید و در هر جایی که باشید به سادگی از اول تا آخر بخوانید. فرض کنید این کار را بخواهید با یک روزنامه انجام دهید ، شما باید به دفتر آن روزنامه بروید و به دنبال یک نسخه از شماره ای که می خواهید بگردید و با پرداخت مبلغی آن شماره را خریداری نمایید. یا تصور کنید یک برنامه تلویزیونی را ندیده اید ، چه مراحلی را باید طی کنید که بتوانید نسخه ای از آن برنامه را بدست آورید. البته اگر بتوانید! به هر حال به سادگی کلیک کردن بر روی آرشیو در وبلاگ من نیست!
  5. من در وبلاگم برای یک مطلب می توانم از عکس و متن و فیلم و صدا در کنار هم استفاده کنم و آنها را با یکدیگر مخلوط کنم. اما مثلا مجلات و یا روزنامه ها چنین امکانی را ندارند.
  6. من در وبلاگم آزادم هر مطلبی را (با رعایت قوانین کپی رایت) منتشر کنم و نیازی به یک کمیته که صلاحیت آن را تایید کند ندارم. مثلا یک ویدئویی را که امروز از ماجرایی فیلم برداری کردم در اینجا به شما نشان دهم. اما فکرش را بکنید آیا شما می توانید به CNN بروید و بگویید ببخشید آقا من یه فیلم توپ امروز گرفتم لطفا پخشش کنید!!
  7. در این رسانه جدید من هیچ محدودیتی برای انتشار مطالبم ندارم. اگر مثلا تلویزیون را در نظر بگیرید حداکثر 24 ساعت در روز فرصت دارد تا برنامه ای را پخش کند. یا مثلا روزنامه ها تعداد محدودی از نسخ خود می توانند چاپ کنند و نمی توانند یک تیراژ 4 میلیونی داشته باشند.
  8. رسانه جدید قابلیت تشکیل صنف های مختلفی را دارد ، همچنین قابل لینک دادن است. شما مطلبی می نویسید و من بلافاصله به مطلب شما در وبلاگم لینک می دهم.مطلبی که می نویسید بارها و بارها می تواند در جاهای مختلف مطرح شود و مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از RSS ها و مثلا Google Reader شما می توانید جدید ترین مطالب منتشر شده وبلاگ من را بخوانید و از آن استفاده کنید یعنی یا به آن لینک دهید ، یا قسمتی از نوشته های من را کپی کنید و یا بخشی را تغییر دهید. اما آیا این کارها را می توانید با رسانه های مذکور انجام دهید؟
  9. رسانه جدید امکان استفاده ترکیبی را فراهم می کند. مثلا فرض کنید من در کنار صفحه ام از یک ویجت سایت آمازون استفاده کنم. سایت آمازون قابلیت این را دارد که هر لحظه تصویر آن ویجت را تغییر دهد مثلا در یک لحظه عکسی از یک کتاب و در لحظه ای دیگر عکس یک کتاب دیگر را نمایش دهد یدون اینکه آمازون در کار بلاگر و گوگل دخیل باشد. خیلی از وبلاگ نویس ها از ویجت های مختلفی استفاده می کنند که ارائه دهندگان این ویجت ها هیچ ارتباط و وابستگی ای به پلتفرم (platform) وبلاگ نویسی آنها ندارد.

زمانی که از "رسانه اجتماعی" یا "رسانه جدید" صحبت می کنم منظور من رسانه اینترنتی است که در آن امکان برقراری ارتباط متقابل وجود دارد. مهم نیست که آیا به این نوع از رسانه ها رسانه های جدید می گویید یا خیر اما باید اعتراف کنید که چز متفاوت تری نسبت به رسانه های مذکور در حال اتفاق است. شاید نام رسانه 2.0 (Media 2.0) نام بسیار مناسبی برای این رسانه ها باشد.

این مطلب برگرفته از مطالبی بود که در ویکی پدیا و وبلاگ scobleizer مشاهده کردم.
نظرات شخصی من در این نوشته دخیل شده اند و برخی قسمت ها را تغییر داده ام.
بنابراین این مطلب را ترجمه نمی نامم.