Subscribe to Diggly

داشتم مطالب وبلاگی رو می خوندم دیدم هر دو خط یک بار نوشته قیل طر یا فیل طر و بعد هم خط زده یعنی این جوری : قیل طر و فیل طر . واقعا این به اصطلاح قیل طر چه بلایی بر سر زبان فارسی خواهد آورد؟ اومدم وبلاگ خودم رو نگاه کردم دیدم من هم در جاهایی از این ترفند ها استفاده کردم . تصمیم گرفتم برای حفظ زبان فارسی از بکار بردن این جور لغت ها خودداری کنم ، پس به دنبال واژه ای جایگزین برای این لغت اسمش رو نبر گشتم . تا اینکه یاد کتاب محبوبم یعنی 1984 نوشته جورج اورول افتادم. در این کتاب که خوندنش رو به همه توصیه می کنم دو اصطلاح پلیس اندیشه و تبخیر کاربرد بسیار دارد . پلیس اندیشه هر چیزی را که به آن فکر کنید زیر نظر دارد ، اگر ایده های مخالف و مخرب داشته باشید شما را تبخیر خواهند کرد !

قسمتی از این کتاب را بخوانید:

It was always at night , the arrests invariably happened at night. The sudden jerk out of sleep, the rough hand
shaking your shoulder, the lights glaring in your eyes, the ring of hard faces round the bed. In the vast
majority of cases there was no trial, no report of the arrest. People simply disappeared, always during the
night. Your name was removed from the registers, every record of everything you had ever done was wiped
out, your one−time existence was denied and then forgotten. You were abolished, annihilated: vaporized was the usual word

این شد که از این به بعد تصمیم گرفتم به جای استفاده از فیل طر یا قیل طر یا خط زدن اونها از واژه تبخیر استفاده کنم . بدیهی است که پلیس اندیشه هم تبخیر کنندگان هستند.
این کتاب (1984) گیک درونتان را بیدار خواهد کرد!.


4 نظر:

Anonymous

ممونم از لطفت

Anonymous

http://harfehesaaby.blogspot.com/2007/08/blog-post.html

Anonymous

شما به دکتر تقدیم نمودیدش (اصولا تو وردپرس که همه چیز تقدیم دکتر مزیدی می شه و در جاهای دیگه تقدیم این یکی دکتر :)) - شوخی نمودیم- ولی به هر حال ما نیز دزدیدیمش که این گیک درونمان بیشتر از اینی که هست بیدار شود (نقطه) راستی منظورشما از ایمیل چی بود؟ ما ایمیلی دریافت ننمودیم :D

saeid

استفاده می کنیم.
دکتر مزیدی تبخیر شد :دی